خانه » Call To Action(دعوت به اقدام) چیست؟ + انوع CTA

کال تو اکشن (Call To Action(CTA)) یک عبارت یا المان دقیق و قانع کننده است که کاربر را تشویق میکند تا عملی را انجام دهد. در واقع CTA مثل یک راهنما کاربر را به سمتی که میخواهیم حرکت میدهد. این عمل میتواند خرید محصول، عضویت در سایت، دانلود یک منبع، خواندن ادامهی یک مطلب یا … باشد.
CTAها عموما یه شکل دکمه، لینک، ایمیل یا پستهای شبکههای اجتماعی ارائه میشوند.
Call To Action چه اهمیتی دارد؟
حتما تا امروز پیش آمده که وارد سایتی بشوید و بدون انجام کار خاصی خارج شوید. چنین اتفاقی برای سایت خوب نیست، برای همین تبدیل بازدیدکنندگان گذری به بازدیدکنندگان فعال، از عوامل حیاتی برای بهینهسازی و سئو سایت است و CTA یکی از مهمترین راهها برای این کار است.
اگر دعوت به عمل به خوبی طراحی شده باشد، میزان قابل توجهی تعامل، جذب بازدیدکنندهی فعال و در نهایت موفقیت بیشتر برای کسبوکار به ارمغان میآورد.

انوع کال تو اکشن
CTA انوع مختلفی دارد که هر کدام برای اهداف و موقعیتهای متفاوت مناسب هستند. در ادامه برخی از رایجترین انواع CTA را بررسی میکنیم.
CTA دکمه:
دکمهها از رایجترین انواع کال تو اکشن هستند. آنها عناصری هستند که برای مخاطب برجسته شدند و حاوی متنی قانع کننده هستند و میتوان روی آنها کلیک کرد؛ مثل: “هماکنون خرید کنید” یا “ثبت نام کنید” یا حتی “با دوستان خود به اشتراک بگذارید” که امکان اشتراکگذاری از طریق شبکههای اجتماعی را فراهم میکند.
CTA متنی:
عبارات متنی در محتوا که کاربران را تشویق به انجام اقداماتی میکند در واقع با نوشتن متن کاربر را تشویق به انجام عمل میکنند.


CTA تصویری:
تصاویر یا بنرهایی که از نظر ظاهری جذاب هستند و در آنها پیوندهایی قرار داده شده که کاربران را وادار میکنند برای اطلاعات بیشتر یا انجام یک عمل خاص کلیک کنند. مثل تصاویری که به خواندن ادامه مطلب یک مقاله هدایت میکند. البته در نظر داشته باشید که محتوا باید به گونهای جذاب باشد تا کاربر واقعا مشتاق به خواندن ادامه مطلب باشد.
CTA فرم:
این فرمها معمولا در صفحهی اول یا ثبت نام برای اشتراک یافت میشوند. کاربر را هدایت میکنند تا اطلاعات خود را برای به دست آوردن یک منبع یا دسترسی به محتواهای مخصوص وارد کند.
گاهی در سایتها برای بررسی ارتباط با مشتری خواسته میشود فرمی پر کنند و سوال خود را بپرسند تا کارشناسان در اسرع وقت با آنها تماس بگیرند. این نیز CTA فرم است.


ویژگیهای Call To Action موثر
اگر میخواهید یک کال تو اکشن موثر داشته باشید، نکات زیر را از دست ندهید:
وضوح و اختصار:
برای نوشتن CTA از زبان ساده استفاده کنید و جملات کوتاه و مختصر باشند. باید از هرگونه ابهام و سردرگمی مخاطب جلوگیری شود. مثل دکمه “ثبت خرید” این عبارت کوتاه است و به وضوح عملکرد دکمه را نشان میدهد.
عملگرا بودن:
در CTA باید از افعال امری استفاده شود که کاربر را به انجام یک عمل ترغیب کند. مثلا “اکنون خرید کنید” یک CTA مناسب برای خرید محصولات است.


سودگرا بودن:
باید در نوشتن CTA به مزایایی که کاربر با اقدام به آن عمل کسب میکند اشاره کنیم. مثلا “۵۰ درصد ذخیره کنید” یا ” خرید اشتراک اختصاصی” و به کاربر نشان دهیم که با خرید اشتراک اختصاصی میتواند به منابعی از سایت دسترسی پیدا کند که در حالت عادی در دسترس نیستند.
ظاهر متمایز:
CTA باید از بقیه عناصر سایت متمایز باشد و به راحتی قابل تشخیص و دسترسی باشد. یعنی باید طراحی و رنگی داشته باشد که برای مخاطب جلب توجه کند.


سازگاری با موبایل:
با توجه به افزایش روز افزون استفاده از تلفن همراه، باید دقت کنیم که CTA با صفحه نمایشهای کوچک سازگار باشد و در نهایت تجربه کاربری یکپارچه و بهتری برای مشتری حاصل کند(برای آشنایی بیشتر با تجربه کاربری، پیشنهاد میشود این مقاله را مطالعه کنید)
نمونه جملات Call To Action مناسب
هدف CTA | جملات CTA مناسب |
---|---|
سایت فروشگاهی | اکنون خرید کنید، ثبت سفارش، رزرو محصول، ذخیره محصول، پیشنهاد استثنایی برای امروز، دو قدم تا خرید محصول، ۱۰ درصد تخفیف فقط امروز |
سایت خدماتی | همین الان امتحان کنید، امروز شروع کنید، تنها با دو کلیک ثبت نام کنید، پیشنهاد ویژه را از دست ندهید |
سایت دانلود رایگان | با ۱۰۰ درصد تخفیف خرید کنید، به دوستان خود هدیه دهید، پول خود را ذخیره کنید و رایگان دریافت کنید |
مجله خبری | رایگان ثبت نام کنید، هم اکنون از اخبار مطلع شوید، سریعترین روش اطلاع از اخبار |
عمومی | به مدت ۱۰ روز رایگان استفاده کنید، قبل از خرید امتحان کنید، مارا با رقبا مقایسه کنید، رایگان ثبت نام کنید، فرصت محدود |
محل قرار دادن Call To Action موثر
محل قرارگیری CTA نقش مهمی در اثرگذاری آن ایفا میکند. در ادامه چند مکان استراتژیک برای قرار دادن کال تو اکشن معرفی میکنیم:
بالای صفحه:
CTAها باید در مکانی باشند که بدون نیاز به پیمایش زیاد قابل دسترس باشند. قرار دادن آنها در بالای صفحه میتواند بلافاصله توجه کاربر را به خود جلب کند.
مثل دکمه “ثبت نام کنید”.


پایان محتواها:
قرار دادن CTA در انتهای پستهای وبلاگ، مقالهها یا ویدیوها زمانی که کاربران بیشترین مشارکت را دارند و آمادهی برداشتن گام بعدی هستند، میتواند بسیار موثر باشد. مثل “بیشتر بخوانید” یا “ادامه مطلب”.
نوار کناری یا هدر:
میتوان از نوار کناری یا ناحیه هدر وب سایت برای نمایش CTAهای دائمی استفاده کرد؛ زیرا در حین حرکت کاربران در صفحات مختلف قابل مشاهده هستند و کاربران به راحتی میتوانند دسترسی پیدا کنند. مثل دکمه “تماس با ما”.
در لحظه خروج:
آخرین فرصت برای تعامل با کاربر در لحظهی خروج از سایت است. میتوانیم در زمانی که کاربر میخواهد خارج شود صفحه کوچکی را بالا بیاوریم که حاوی CTA است مثل “آخرین مهلت ثبت نام”.

تکنیکهای CTA جذاب
در ادامه، روشهای موثر برای طراحی کال تو اکشن جذاب را بررسی خواهیم کرد که میتواند به شما کمک کند تا به اهداف بازاریابی آنلاین (کمپین تبلیغاتی) خود برسید:
- CTA واضح و قانع کننده: همانطور که در ویژگیهای CTA اشاره کردیم، باید مختصر، واضح و قانع کننده باشد. از کلماتی استفاده کنید که حس فوریت را برمیانگیزد و ارزش عمل را نشان میدهد. بهعنوان مثال، میتوان بهجای “اینجا کلیک کنید” که در اکثر سایتها به کار میرود، از جملاتی مثل “الان کتاب الکترونیکی رایگان خود را دریافت کنید” یا “استفاده آزمایشی ۷ روزه خود را از امروز شروع کنید” استفاده کرد.
- اهمیت مکان CTA: همانطور که در قسمت قبلی به طور کامل توضیح دادیم، جایی که CTA خود را قرار میدهید میتواند تأثیر قابل توجهی بر اثربخشی آن داشته باشد. مطمئن شوید که بدون نیاز به پیمایش زیاد قابل مشاهده باشد. علاوه بر این، CTAها را به صورت استراتژیک در سراسر محتوای خود، قرار دهید تا توجه خوانندگان فعال را به خود جلب کند.
- شخصی سازی و ارتباط: باید دقت کنید که CTA برای مخاطبان هدف شما مناسب باشد؛ از زبان و پیامهایی استفاده کنید که مخاطبین شما را درگیر کند و توجه آنها را جلب کند. به طور مثال اگر محصول یا خدماتی را برای جمعیتهای مختلف ارائه میدهید، مطمئن شوید که CTAهای شخصیسازی شده را برای هر گروه در نظر میگیرید.
- ایجاد حس فوریت: یکی از راههای مؤثر برای تشویق مخاطب به انجام یک عمل ایجاد حس فوریت است. عباراتی مانند “زمان محدود” ترس از دست دادن را القا میکند و به بازدیدکنندگان انگیزه میدهد تا قبل از از بین رفتن فرصت اقدام کنند.
- تست مدلهای مختلف: بهینهسازی CTAها نیاز به آزمایش مداوم دارد. میتوانید چندین نسخه از CTAها ایجاد کنید، رنگ و محل قرارگیری را تغییر دهید و آزمایش کنید که کدام ترکیب برای مخاطبان شما موثرترین است.
- استفاده از تجربیات کاربران: میتوانید برای افزایش اعتبار و اثربخشی CTA خود، توصیفات، نظرات یا آمارهایی که تجربیات مثبت مشتریان قبلی را نشان میدهد برجسته کنید. این کار سبب ایجاد اعتماد میشود و بازدیدکنندگان را تشویق میکند تا فراخوان شما را دنبال کنند.
- مشوقهای پیشنهادی: سعی کنید در ازای اقدامی که مخاطب انجام میدهد، پاداشی در نظر بگیرید تا برای مخاطبان انگیزه ایجاد کنید. مثلا تخفیف، استفاده رایگان از نسخه آزمایشی، دسترسی به یک منبع انحصاری، یا هر پاداش ارزشمند دیگری میتواند موثر باشد. و همانطور که در قبل اشاره کردیم به وضوح این مزایا را به اشتراک بگذارید که انگیزه را بیشتر میکند.
- تجزیه و تحلیل و بهینهسازی: برای بهبود مستمر CTAها، تجزیه و تحلیل عملکرد آنها ضروری است. برای ارزیابی اثربخشی CTAهای مختلف، معیارهایی مختلفی وجود دارد مانند نرخ کلیک، نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشترک فعال. در نهایت بر اساس بررسیهایی که انجام دادید، CTAهای خود را بهبود ببخشید

نمونه CTAهای موفق
- به صورت پیغام تبلیغاتی در لحظهی ورود روی صفحه ظاهر شده است (pop-up).
- ساده و مختصر نوشته شده است.
- رنگ دکمه متمایز و واضح است (CTA دکمه).
- ارزش را به مخاطب در خط اول نشان داده است(CTA متنی).
- در صفحه اول در دسترس مخاطب قرار دارد.
- ارزش را مشخص کرده است (سریعتر و مطمئنتر).
- امکانات مختلف را برای کاربر قرار داده است (لینک دانلود که هایپرلینک شده است و اسکن برای دانلود).
- عکس از صفحه اپلیکیشن قرار داده است که کاربر بداند با نصب آن با چه چیزی مواجه میشود.


- در همان صفحه اول بزرگ و در دسترس قرار گرفته است.
- متن دکمه واضح و مختصر است.
- رنگ دکمه متمایز است.
- ارزشی که مخاطب به دست میآورد را مشخص کرده است.(design your future)
با اجرای تکنیکهای ذکر شده در این مقاله، میتوانید CTAهای موثر ایجاد کنید و تعامل کاربران با سایت خود را افزایش دهید و به اهداف کسبوکار اینترنتی خود برسید.
اشتراک گذاری:
میزان پیشرفت :
خدمات ما
- آنالیز سئو
- خدمات سئو
- مشاوره سئو
- طراحی سایت
- استراتژی سئو