اهمیت یوزر اینتنت

اهمیت یوزر اینتنت (هدف کاربر) user intent چیست؟

user intent یکی از مهم‌ترین مواردی است که قبل تولید محتوا باید در نظر بگیرید. تا زمانی که شما ندانید هدف مخاطب از سرچ در گوگل چیست نمی‌توانید با او ارتباط بگیرید. در نتیجه سایت موفقی هم نخواهید داشت.

هدف اصلی موتورهای جستجو: کاربران و بازدیدکنندگان است. هر موتور جستجویی نظیر گوگل می‌خواهد نیاز کاربران را به خوبی بررسی کند. در نتیجه اگر میخواهید مورد توجه موتورهای جستجو قرار بگیرید، باید اولویت شما هم کاربران باشد.

user intent چیست

هدف کاربر (User intent) چه اهمیتی دارد؟

User intent برای موتورهای جستجو نظیر گوگل اهمیت زیادی دارد. برای درک بهتر این مسئله چند مورد از دلایل اصلی اهمیت user intent برای گوگل را بررسی می‌کنیم:

تاثیر user intent در رضایت کاربر

به زبانی ساده، گوگل یک کسب و کار است و هدف آن رضایت کاربران است که کاربران کمتر به سراغ موتور جستجوگرهای رقیب مانند Bing بروند. تا زمانی که شما به عنوان یک کاربر شناخته می‌شوید اولویت اول گوگل هستید. زمانی که به عنوان کسب و کار شناخته شوید اولویت دوم خواهید بود. در نتیجه شما هم به عنوان یک کسب و کار باید به دنبال رضایت و هدف کاربران سایت خود باشید.

تاثیر user intent در حفظ کاربران

فرض کنید شما یک فروشگاه لباس دارید و مشتری برای اولین بار وارد مغازه شما می‌شود. تمام تلاش شما بر این است که بهترین خدمات را به مشتری ارائه کنید که مشتری لباس مورد نظر خود را تهیه کند تا به مشتری ثابت شما تبدیل شود. هدف موتورهای جستجو هم همین است و می‌‌خواهد کاربران هر بار برای سرچ کلمه کلیدی مورد نظر خود به سراغ گوگل بروند.

تاثیر اضافه شدن جستجوی صوتی در اهمیت user intent

در سال‌های اخیر امکان جستجوی صوتی نیز به موتورهای جستجو نظیر گوگل اضافه شده است. به دنبال آن با افزایش استفاده از جستجوی صوتی درک هدف کاربر اهمیت بیشتری پیدا کرده است. زیرا کاربران نیاز خود را با جزئیات بیشتری مطرح می‌کنند. در نتیجه هم گوگل برای درک بهتر و رفع نیاز کاربران به user intent اهمیت زیادی می‌دهد.

شناخت بیشتر user intent(هدف کاربر)

شناخت بیشتر هدف کاربر User intent

User intent  هدف یا اهداف خاصی است که کاربر برای رسیدن به آن کلمه‌ای را سرچ می‌کند. زمانی که کاربری سرچ می‌کند خرید کتاب شفای زندگی، قصد خرید کتاب را دارد؟ ۳ احتمال برای هدف کاربر وجود دارد:

  • به دنبال یک کتاب فروشی اینترنتی است
  • به دنبال خرید کتاب شفای زندگی به صورت فیزیکی است
  • می‌خواهد اطلاعاتی را درباره این کتاب جمع‌آوری کند.

با توجه به کلمه کلیدی به احتمال زیاد هدف کاربر User intent، خرید کتاب شفای زندگی بوده است. در نتیجه گوگل با توجه به کلیک‌های کاربران در گذشته به سایتی که فروشنده این کتاب است شانس بیشتری می‌دهد.

حالا فرض کنید کاربر کلمه کتاب شفای زندگی را سرچ کند. به احتمال زیاد هدف این کاربر کسب اطلاعات در مورد کتاب است. در نتیجه احتمال نمایش سایت‌هایی که به این کتاب پرداخته‌اند بیشتر است.

در آخر به این نتیجه میرسیم که اگر صفحه اول نتایج گوگل را بهشت در نظر بگیریم، تولید محتوای کاربردی برای کاربر، در ورودی این بهشت است. 

همانطور که متوجه شدید شناخت هدف کاربر (User intent) اهمیت زیادی دارد. با درک درست از هدف کاربر از سرچ کلمه کلیدی، تعامل شما با مخاطب بیشتر می شود. با افزایش تعامل میزان ترافیک سرچ ارگانیک افزایش پیدا می‌کند که این امر موجب بهبود سئو و پیدا کردن جایگاه بهتر در رتبه‌بندی می‌شود.

زمانی که کاربری سایت شما را برای رسیدن به جواب سؤال خود پیدا می‌کند و نتیجه می‌گیرد شما را به عنوان یک مرجع می‌شناسد. این مورد به صورت مستقیم بر روی سئو سایت شما تأثیرگذار است.

چگونه User intent را در تولید محتوا در نظر بگیرم؟

در مرحله اول: زمانی که قصد دارید برای موضوعی خاص برای کاربران محتوایی ارائه کنید، خود را به جای کاربر بگذارید، هدف کاربر را درک کنید و پله پله تمام مراحل را با او طی کنید. برای مثال قصد دارید برای مهاجرت به ترکیه بنویسید، سعی کنید خودتان را به جای کسی که قصد مهاجرت به ترکیه دارد بگذارید و پله پله تمامی سؤالات او را پاسخ دهید. سؤالاتی نظیر:

کارایی یوزر اینتنت(user intent)در تولید محتوا
  • بهترین راه برای مهاجرت به ترکیه چیست؟
  • هزینه تحصیل به صورت میانگین چقدر است؟
  • گرفتن اقامت ترکیه به چه صورت است؟
  • چه مدرک زبانی نیاز است؟
  • پروسه مهاجرت به ترکیه چقدر زمان می‌برد؟
  • از کجا برای مهاجرت اقدام کنیم؟

در مرحله دوم سعی کنید ساده‌ترین راه برای توضیح را انتخاب کنید. محتواهای بسیاری در رابطه با مهاجرت به ترکیه وجود دارد. شما باید این پروسه را به شکلی ساده، خاص و کامل توضیح دهید. 

انواع اصلی هدف کاربر User intent 

همانطور که گفتیم هر کاربری با هدف خاصی در گوگل سرچ می‌کند. اگر بخواهیم اهداف جستجوگرها را دقیق‌تر بررسی کنیم، بهتر است User intent را تقسیم‌بندی کنیم:

هدف ناوبری یا Navigational Intent در user intent

هدف کاربر زمانی که در موتور جستجو به دنبال یک سایت خاص است. برای مثال زمانی که کاربر در موتور جستجو کلمه یوتوب را سرچ می‌کند. به دنبال سایت اصلی یوتوب است. و یا زمانی که کلمه دیجی کالا را سرچ می‌کند به دنبال سایت رسمی دیجی کالا است. این کلمات کلیدی عموما نام یک برند هستند. در نتیجه، به دست آوردن رتبه در این کلمات به نسبت ساده‌تر است.

هدف اطلاعاتی یا Informational Intent در user intent

در این نوع،افراد به دنبال پیدا کردن جواب سؤال خود هستند. سؤالاتی نظیر چیست، کیست، کجاست و چگونه.  برای مثال زمانی که کاربر کلمه کلیدی تفاوت انواع قهوه را سرچ می‌کند، به دنبال پاسخ سؤال خود است.

هدف تجاری یا Commercial intent در user intent

زمانی که افراد قصد خرید محصولی را دارند، قبل از خرید در رابطه با آن محصول تحقیق می‌کنند و سعی می‌کنند اطلاعاتی را جمع‌آوری کنند. برای مثال شما قصد خرید دوربین حرفه‌ای دارید. شما برای کسب اطلاعات بیشتر برای خرید بهترین انتخاب، کلمه کلیدی بهترین دوربین‌های دیجیتال ۲۰۲۳ را سرچ می‌کنید.

هدف تراکنشی یا Transactional intent در user intent

کاربرانی که با این هدف در گوگل سرچ می‌کنند، قصد خرید دارند. برای مثال شما اگر قصد خرید یک مک بوک پرو را دارید، کلمه کلیدی خرید مک بوک پرو را سرچ می‌کنید.

دستیابی به بهترین نتیجه از هدف کاربر User intent

پیشنهاد ما برای دستیابی به بهترین نتیجه از هدف کاربر User intent

در ادامه چند پیشنهاد داریم برای کسانی که قصد تولید محتوای حرفه‌ای دارند و به user intent اهمیت می‌دهند:

از تولید محتوای خسته‌کننده خودداری کنید

زمانی که کاربری وارد سایت شما می‌شود در صورتی که با محتوای سنگین و غیرقابل فهم مواجه شود از سایت شما خارج می‌شود. در نتیجه سئو سایت شما افت زیادی می‌کند.

سعی کنید هدف کاربر را درک کنید

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم تا زمانی که شما نتوانید هدف کاربر را به خوبی درک کنید، نمی‌توانید به سؤال او به درستی پاسخ دهید.

موضوعی که ارائه می‌کنید را تخصصی اما ساده بیان کنید

احتمالا بپرسید چگونه هم ساده و هم تخصصی؟ شما لازم است قبل از نوشتن هر محتوایی در رابطه با آن کاملا تحقیق کنید و به آن مسلط شوید. سپس آن موضوع را با زبانی ساده و در قالب مثال به مخاطبان توضیح دهید.

از کلمات کلیدی طولانی هم استفاده کنید

با اضافه شدن دستیار صوتی به موتورهای جستجو، کاربران سؤالات خود را دقیق‌تر و با جزئیات بیشتری میپرسند. بنابراین توصیه می‌کنیم از این کلمات هم استفاده کنید.

درک هدف کاربر User intent از جستجو در اینترنت

لازمه موفقیت در تولید محتوای سئو شده درک هدف کاربر User intent است. باید بدانید مخاطب شما به چه چیزهایی نیاز دارد و سؤال او چیست؟ سپس باید برای رفع نیاز او، در رابطه با کلمه کلیدی مورد نظر تحقیقی جامع و کامل انجام دهید. در این مرحله هم باید محتوایی کامل و خاص برای مخاطب خود تهیه کنید. 

4.3/5 - (15 امتیاز)

اشتراک گذاری:

میزان پیشرفت :

خدمات ما

درخواست مشاوره خدمات سئو