اصول اولیه نام دامنه
در اینجا برخی از اصطلاحات مرسومی وجود دارد که به احتمال زیاد هنگام مدیریت نام دامنه اینترنت ممکن است با آنها رو به رو شوید.
با کلیک کردن بر روی هر کدام از گزینه های زیر می توانید مستقیما به توضیحات هر اصطلاح و کاربرد عملی آن دسترسی پیدا کنید.
نام دامنه(Domain name)
نام دامنه که اغلب به زبان عامیانه و ساده همان دامنه نامیده می شود و به راحتی قابل به خاطر سپردن است که با یک IP فیزیکی در اینترنت در ارتباط است. این در واقع یک نام تک و منحصر به فردی است که بعد از (@) این علامت و بعد از www جای داده میشوند.
در آدرس های IP ها در اصل به صورت عدد نشانه گذاری شده اند اما برای سهولت کار به صورت اسم به شما نشان داده می شود برای مثال نام دامنه ی example.com به شکل IP و آدرس فیزیکی ۱۹۸٫۱۰۲٫۴۳۴٫۸ هستند.
از جمله موارد دیگر google.com و wikipedia.org هستند که استفاده از نام آن ها برای شناسایی مکان در اینترنت به جای IP فرایند های به خاطر سپردن و تایپ آدرس های وب را برای کاربر آسان تر میکند.
خریدن نام یک دامنه فرایندی است که هر کسی می تواند به راحتی آن را انجام دهد. کافی است شما فقط به یک هاست دامنه بروید،یک اسمی را پیدا کنید که هیچکس دیگر استفاده نکرده است و هزینه ی سالانه ی بسیار کمی را پرداخت کنید.
وقتی که برای سرویس های google cloud ثبت نام می کنید، باید نام دامنه ای را که میخواهید با خدمات خودتان از آن استفاده کنید را ارائه دهید.این دامنه در حقیقت باید متعلق به شما باشد(که در صورت نداشتن مهارت ما می توانیم به شما در خریدن آن کمک کنیم)و بعد ما از شما خواستار می شویم که مالکیت آن را تایید کنید
زیر دامنه(subdomain)
زیر دامنه در واقع نوعی از دامنه است که بخشی از دامنه ی بزرگ و اصلی تر است.مثلا mail.google.com , www.google.com , docs.google.com همگی بخش هایی از زیر دامنه های google.com هستند.
صاحبان هر دامنه می توانند زیر دامنه هایی را تشکیل بدهند تا آدرسهایی را برای صفحات وب یا خدماتی که به آسانی به خاطر میآیند در دامنه سطح بالای خود ارائه دهند.
دامنه بدون پسوند و پیشوند(naked domain)
این دامنه در مفهومی ساده به یک آدرس دامنه که بدون پیشوند (www) است می گویند، مثلا google.com درواقع نوعی از این دامنه است که مدل برعکس آن www.google.com است.
دامنه اصلی(Primary domain)
با سرویس های google cloud، دامنه اصلی شما در واقع آن دامنه ای است که از آن استفاده کرده اید تا در حساب سازمانی خودتان ثبت نام کنید.و همچنین می توانید بعدا دامنه های دیگری را به حساب خود اضافه کنید.
دامنه فرعی(secondary domain)
علاوه بر دامنه ی اصلی خود ، می توانید دامنه های اضافی دیگری را به حسابتان اضافه کنید تا کاربرانی که داخل آن دامنه ها هستند بتوانند از خدمات شما نیز استفاده کنند،هنگامی که شما دامنه ای را اضافه می کنید که کاربران خاص خود را دارد،ما آن را به اصطلاح دامنه ی ثانویه یا دامنه ی فرعی می نامیم.
نکته ی مهمی که راجب ارتباط دامنه ی اصلی و دامنه ی فرعی وجود دارد این است که ،هر عملی که روی دامنه ی اصلی انجام شود روی دامنه ی فرعی هم اعمال می شود.برای مثال اگر چیزی را از دامنه ی اصلی حذف کنیم در دامنه ی فرعی هم حذف خواهد شد.
دامنه ی جانشین(Domain alias)
دامنه ی جانشین در واقع دامنه ای است که به عنوان یک جانشین برای دامنه ی دیگری عمل می کند و از آن می شود در راستای این امر استفاده کرد.شما می توانید یک دامنه را تحت عنوان دامنه ی جانشین به حساب کاربریتان اضافه کنید تا در نتیجه ی آن بتوانید یک ایمیل دیگر را در دامنه ی جانشین در اختیار همه ی افرادی که به دامنه ی شما دسترسی دارند قرار دهید.
ایمیل ارسال شده به هر یک از آدرس ایمیل های کاربر به همان صندوق ورودی ایمیل کاربر می رسد.
آدرس آی پی(IP address)
آدرس آی پی یا در بیانی بهتر آدرس پروتکل اینترنت مجموعه ای از اعداد است که در کنار یکدیگر موقعیت فیزیکی یک سایت و دستگاه خاص را می سازد و در شبکه ی اینترنت برای ما مشخص می کند و به ما نشان می دهد.
مثالی از یک آدرس آی پی میتواند به صورت رو به رو باشد: ۷۴٫۱۲۵٫۱۹٫۱۴۷
البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که چون یک نام دامنه قابلیت این را دارد که یک یا چند آدرس IP مرتبط داشته باشد،خود گوگل از بررسی می کند و از تنظیمات ایمیل و انتشار وب تنها با استفاده از آدرس های IP پشتیبانی نمی کند.
ثبت کننده دامنه (Domain registrar)
ثبت کننده دامنه در واقع یک شرکتی است که شما می توانید از طریق آن ها نام های دامنه ی خودتان را خریداری کنید و در واقع یکی از کارهای مهمی که یک ثبت کننده ی دامنه انجام می دهد فروش نام دامنه به کاربر است. این دامنه هایی که یک شرکت ثبت کننده ی دامنه می تواند به شما بفروشد هنوز مالکیتی برای آنها وجود ندارد که به این معنی است که برای ثبت شدن در دسترس هستند. اکثر این شرکت ها خدمات هاست دامنه (Domain hosting) را نیز ارائه می دهند.
شما می توانید یک دامنه را از طریق (Google domains(Beta ثبت کنید،ما همچنین این پیشنهاد را به شما می کنیم که ثبت دامنه را از طریق نمایندگی های هاست دامنه تهیه کنید.
شما می توانید هنگامی که برای حساب کاربری Google cloud ثبت نام کردید یک نام دامنه را از طریق یک نمایندگی خریداری کنید.اگر شما در حین ثبت نام در Google Workspace دامنه ای را خریداری کنید، ما به طور خودکار جیمیل را برای دامنه فعال می کنیم و آدرس های وب سفارشی ایجاد می کنیم. اما اگر شما با دامنه ای وارد حساب شوید که از قبل آن را خریداری کرده بودید ،مجبورید همه ی این مراحل را با تغییر سوابق DNS در هاست دامنه خودتان انجام دهید.
هاست دامنه(Domain host)
هاست دامنه در واقع شرکتی است که سرور های DNS شما را برای دامنه اجرایی میکند و مدیریت سوابق دامنه را نیز در بر میگیرد.
اینها موارد شامل سوابق MX برای راه اندازی Gmail (در صورتی که از Google Workspace استفاده می کنید)و سوابق CNAME برای ایجاد آدرس های وب و موارد دیگر است . همچنین اکثر هاست های دامنه ثبت دامنه را نیز ارائه می دهند.
برای تغییر سوابق DNS دامنه خود، باید به حساب دامنه خود در هاست دامنه وارد شوید. اگر دامنه ی هاست شما دامنه ی گوگل( Google Domains) است، می توانید سوابق DNS خود را در domains.google.com مدیریت کنید و در صورتی که مطمئن نیستید میزبان دامنه ی شما کیست باید به شناسایی هاست دامنه ی خود بروید
نام سرور(Name server)
نام سرور در واقع به عنوان یک نقطه مرجع برای اطلاعات DNS دامنه ها است که معمولا به دست شرکت هاست دامنه نگهداری می شود.
هنگامی که نام سرور شما خراب باشد،ایمیل های شما ممکن است با تاخیر برسند و همچنین ممکن است وب سایت شما در دسترس نباشد،پس شما باید حتما حداقل دو نام سرور جداگانه داشته باشید که در صورت بروز مشکل یک نقطه را بتوانید حذف کنید.
برخی از کشور ها برای اطمینان درخواست می کنند که نام سرور هایشان روی شبکه های IP مختلف قرار بگیرد.در این صورت هر نام سرور باید سوابق یکسانی را برای دامنه های شما برگردانند که در این امر مراحل برگردانده شدن هر کدام از دامنه شما مهم نیست.