به عنوان یک کاربر اینترنتی، برای جستوجو بیشتر از لپتاپ و کامپیوتر استفاده میکنید یا موبایل؟
طبق آمارهای جهانی، تعداد کاربران موبایل روز به روز در حال افزایش است. به همین دلیل داشتن یک سایت mobile friendly از اهمیت ویژهای برخوردار است؛
بدین معنا که سایت باید به گونهای طراحی و بهینهسازی شده باشد که بدون دردسر و به راحتی در موبایل و صفحه نمایش کوچک قابل نمایش باشد.
در این مقاله با اهمیت سایت mobile friendly آشنا میشویم و راههایی برای ساخت سایت موبایل فرندلی و بررسی موبایل فرندلی بودن سایت معرفی میکنیم.
اهمیت mobile friendly بودن سایت
تجربه کاربری: | یک وبسایت موبایل فرندلی، تجربه کاربری بهتری برای کاربرها ایجاد میکند زیرا به راحتی با صفحه نمایش موبایل تطابق پیدا میکند، متنها و تصاویر به راحتی قابل دیدن هستند، CTAها قابل انجامند و در نهایت این تجربه کاربری بهتر، سبب میشود تا کاربر، مدت بیشتری در سایت باقی بماند و به احتمال بیشتری تعامل انجام دهد. |
افزایش ترافیک ورودی به سایت: | همانطور که اشاره کردیم تعداد کاربران موبایل در حال افزایش است؛ پس با موبایل فرندلی کردن سایت میتوانیم از این کاربران زیاد استفاده کنیم و مطمئن شویم خدمات ما برای آنها قابل استفاده است؛ یک سایت mobile friendly احتمال جذب مخاطبین موبایل را افزایش میدهد. |
سئو و بهبود رتبه سایت: | موتورهای جستوجو برای رتبهبندی سایتها امتیاز ویژهای برای mobile friendly بودن قائل هستند. برای همین موبایل فرندلی کردن سایت سبب میشود جایگاه ما در سرچ بهتر شود و بتوانیم مخاطبین بیشتری را جذب کنیم وقتی که کلمه کلیدی ما را در موبایل خود سرچ میکنند. |
مزیت رقابتی: | در حال حاضر اکثر شرکتها سایتهای خود را موبایل فرندلی طراحی میکنند و اگر سایت شما mobile friendly نباشد از دور رقابت جا میمانید! و به احتمال زیاد کاربران خود را از دست خواهید داد. |
اجازه دهید با یک مثال اهمیت mobile friendly بودن سایت را شفاف کنیم:
فرض کنید یک سایت برای ثبت سفارش فست فود وجود دارد. وقتی از طریق دسکتاپ وارد سایت میشوید میتوانید نوشتههای مختلف و تصاویری از انواع محصولات را مشاهده کنید و همه چیز به خوبی طراحی شده است.
اما وقتی تلاش میکنید با موبایل وارد شوید نوشتهها در هم هستند و مجبور میشوید برای خواندن آنها زوم کنید. از طرفی عکسها در صفحه جا نشدهاند و شما در صفحه گم میشوید و نمیتوانید به راحتی مسیر مورد نظر خود را بپیماید.
این سایت موبایل فرندلی طراحی نشده است و کاربر را به راحتی از دست میدهد. طراحی درست باید به نحوی باشد که تصاویر به اندازهی صفحه موبایل باشد، نوشتهها منظم و دستهبندی شده باشند و حرکت و انجام عملیات در سایت برای کاربر راحت باشد.
نحوه طراحی سایت mobile friendly
- طراحی ریسپانسیو (واکنش گرا): طراحی ریسپانسیو یا واکنشگرا یعنی سایت شما با هر صفحه نمایشی تطابق داشته باشد. دکمهها، تصاویر و متنها با کوچک و بزرگ شدن صفحه نمایش به هم نریزند. در واقع نه تنها برای موبایل بلکه برای هر نوع صفحه نمایشی مناسب است.
ریسپانسیو بودن سایت تاثیر و اهمیت ویژهای در mobile friendly بودن سایت دارد و توجه و اهمیت ما به کاربران موبایلی را نمایش میدهد - دکمههای قابل دسترس: دکمهها و لینکها باید به گونهای طراحی شوند که به راحتی قابل لمس باشند. یعنی بزرگ باشند و از هم فاصله داشته باشند که هنگام انتخاب یکی، به طور اشتباهی روی دیگری کلیک نکنیم.
- متن واضح و خواندنی: متنها باید به اندازهای بزرگ باشند که کاربر بتواند آن را به راحتی بخواند. بدون اینکه چشمانش خسته شود یا مجبور شود زوم کند. همچنین بین خطوط و پاراگرافها باید فضای کافی وجود داشته باشد تا متن قابل خواندن شود.
- ناوبری ساده: منوی موبایل سایت باید ساده و کارآمد باشد. از استفاده از آیتمها یا دستههای بیش از حد که سبب شلوغی میشود خودداری کنید. فقط گزینههای ناوبری ضروری برای کاربران موبایل را نگه دارید.
- برچسبهای واضح و مختصر: برچسبهای آیتمهای منو باید توصیفی و قابل فهم باشند. از عبارات مختصر استفاده کنید زیرا به خوبی در صفحه نمایشهای کوچک جا میشوند. از اصطلاحات مبهم که ممکن است کاربران را سردرگم کند اجتناب کنید.
- منوی همبرگر: منوی استاندارد موبایل، منوی همبرگری (سه خط افقی) است. کاربران این نماد را به عنوان نشانگر منوی ناوبری میشناسند. آن را به طور برجسته روی صفحه نمایش در گوشه بالا سمت چپ یا بالا سمت راست قرار دهید.
- منوی قابل مشاهده و دائم: هنگامی که کاربر در وبسایت شما حرکت میکند، منو باید همیشه قابل مشاهده و قابل دسترسی باشد. یک منوی دائم اجرا کنید که در بالا یا پایین صفحه ثابت بماند تا کاربران بتوانند به راحتی بدون نیاز به پیمایش زیاد به آن دسترسی داشته باشند.
- منوی سلسله مراتبی: اگر منوی شما چندین سطح دارد، از منوهای سلسله مراتبی برای گروهبندی موارد مرتبط با یکدیگر استفاده کنید. برای نمایش زیرمجموعهها یا گزینههای تو در تو از منوهای کشویی استفاده کنید تا کاربران بتوانند به طور موثر به بخشهای عمیقتر وبسایت شما دسترسی داشته باشند.
- نوار جستوجو: یک نوار جستوجو در منوی موبایل خود قرار دهید تا به کاربران امکان جستوجوی سریع محتوای خاص را بدهید. به ویژه اگر وبسایتی دارید که محتوای زیادی دارد این کار سبب میشود تا کاربر در سایت شما گم نشود.
- استفاده از نمادها و نشانهها: برای اینکه کاربران خود را از وجود بخشهای مختلف منو آگاه کنید، از نشانههایی مانند فلشها استفاده کنید. این به کاربران کمک میکند بفهمند که گزینههای اضافی در یک آیتم منو وجود دارد.
- بارگذاری سریع: اگر لود شدن صفحه خیلی طول بکشد کاربران علاقه خود را از دست میدهند و خارج میشوند. بنابراین باید مطمئن شویم که سایت به خوبی و با سرعت لود میشود.
- تست و تکرار: بعد از طراحی و در دسترس قرار گرفتن سایت خود، نظرات عموم مردم را دربارهی آن جمعآوری کنید؛ نحوه تعامل کاربران با منو را مشاهده کنید و نقاطی که سبب سردرگمی میشوند را شناسایی کنید. از این بازخوردها برای بهبود تجربه کاربری استفاده کنید.
چگونه mobile friendly بودن سایت خود را تشخیص دهیم؟
برای تست موبایل فرندلی (ریسپانسیو) بودن سایت ابزارهایی وجود دارد که در زیر به معرفی آنها میپردازیم:
mobile friendly test از گوگل:
سادهترین راه این است که از خود گوگل بخواهید بررسی کند که آیا وبسایت برای موبایل مناسب است یا خیر.
برای این کار میتوانید از ابزار آنلاین Google’s Mobile Friendly Test استفاده کنید.
به راحتی آدرس وبسایت را وارد کنید، ابزار بعد از تجزیه و تحلیل صفحه بازخوردی ارائه میدهد که مشخص میکند آیا معیارهای سازگاری با موبایل گوگل را برآورده میکند یا خیر.
آدرس سایت: https://search.google.com/test/mobile-friendly
البته لازم به ذکر است که این ابزار از تاریخ ۱ دسامبر ۲۰۲۳ (۱۰ آذر ۱۴۰۲) از کار میفتد و باید از سایت جایگزین استفاده کنیم که در زیر به معرفی آن میپردازیم:
Chrome Lighthouse:
این ابزار جایگزین google mobile friendly test است که اطلاعات کاملتر و دقیقتری از سایت به شما ارائه میدهد. استفاده از آن نیز مثل ابزار قبلی بسیار ساده است. فقط URL سایت را وارد میکنید و دکمهی Analyze را میزنید. بعد از مدتی صبر، اطلاعات سایت به طور کامل نمایش داده میشود.
آدرس سایت: https://pagespeed.web.dev
Responsinator:
یک اکستنشن کروم است که نحوه نمایش یک وبسایت را در اندازههای مختلف صفحه نمایش مانند موبایل و تبلت شبیهسازی میکند. این کار به شما کمک میکند تا خروجی سایت خود را در ابعاد مختلف ببینید و بررسی کنید که آیا ریسپانسیو و موبایل فرندلی است یا خیر.
Responsive Design Checker:
در این سایت نیز چندین مدل مختلف صفحه نمایش وجود دارد که میتوانید با وارد کردن URL سایت خود، ریسپانسیو بودن آن را بررسی کنید.
آدرس سایت: https://responsivedesignchecker.com
ابزارهای توسعهدهنده مرورگر:
مرورگرهای وب ابزارهای داخلی دارند که به شما این امکان را میدهد تا چگونگی ساخته شدن یک وبسایت را مشاهده کنید. برای مثال، در گوگل کروم، میتوانید روی یک صفحه وب کلیک راست کرده و «Inspect» را انتخاب کنید تا ابزار توسعهدهنده باز شود. در داخل این ابزارها، یک “Device Toolbar” وجود دارد که به شما امکان میدهد اندازههای مختلف صفحه نمایش را شبیهسازی کنید و ببینید که وبسایت چگونه پاسخ میدهد.
تست کاربر:
یکی دیگر از روشهای موثر، انجام تست کاربر با دستگاههای موبایل واقعی است. از کاربران بخواهید تا با استفاده از دستگاههای مختلف وبسایت شما را بررسی کنند. تعاملات آنها را مشاهده کنید. با این عمل میتوانید نقاط ضعف سایت خود را مشاهده کنید و ریسپانسیو بودن آن را بررسی کنید.
در نهایت، بررسی اینکه آیا یک وبسایت سازگار با موبایل (mobile friendly) است برای ارائه یک تجربه کاربری بهینه، بهبود عملکرد سئو و انطباق با رشد گسترده کاربران موبایل بسیار مهم است. با اطمینان از سازگاری با موبایل، میتوانید تعامل کاربر را افزایش دهید، رتبهی بالاتری در صفحه جستوجو داشته باشید و پتانسیل موفقیت وبسایت خود را به حداکثر برسانید.