آموزش و استراتژی لینک سازی داخلی و خارجی

آموزش و استراتژی لینک سازی داخلی و خارجی(internal & external links) در سئو

بخش مهمی از اقداماتی که برای بهبود رتبه ی سایت در موتور های جستجو لازم است انجام شود در واقع لینک سازی است.

لینک سازی یکی از پارامتر ها و مراحلی که در استراتژی سئو کارساز می باشد برای همین سوژه ای تحت عنوان استراتژی لینک سازی(لینک بیلدینگ) برای معرفی بهتر لینک سازی داخلی و خارجی مطرح می شود. 

هدف از لینک سازی:

ایجاد تجربه ای مفید برای کاربران و بازدیدکنندگان از اصلی ترین هدف های هر موتور جستجوگر در اینترنت است.که باید هر وب سایتی این هدف را از اصل های مهم خودش قرار دهد.

بنابراین اطمینان حاصل کنید که تمام لینک هایی که مختص به سایت شما وجود دارد باید بازدیدکننده و کاربرتان را به مقصد درستی از محتوای مورد نیازشان برساند.

لینک سازی خارجی یا بک لینک(backlink)

 لینک های ورودی یا همان backlink که در معنای لغوی به آن بک لینک یا لینک خارج می گویند در واقع پیوند هایی هستند که از سایت هایی دیگر به سایت ما اشاره می کنند و توسط موتور جستجو شما(مثلا گوگل)به عنوان یک بک لینک شناسایی می شوند.

هر بک لینکی که یک سایت به سایت شما بزند از نظر گوگل یک امتیاز برای رتبه دادن به وب سایت شما است.

اما با اینکه این فرایند یک کار مفید برای امتیاز گرفتن و دیده شدن وب سایت شما است چیزی که باید به آن توجه کنید این است که یکی از وظایف مهم گوگل در این کار این است که سایت های مبدا و مقصد هر لینک را بررسی کند و ببیند که آیا لینک های ایجاد شده به صورت طبیعی و  از طریق کاربران دیگر ایجاد شده است یا از طریق خود شما، که اگر متوجه شود این کار از سمت شما انجام شده است امتیاز منفی برای وب سایت شما دارد پس باید اگر تصمیم داشتید این کار را انجام دهید سعی کنید هوشمندانه عمل کنید تا گوگل متوجه این موضوع نشود.

مثلا اگر از سمت سایتی بک لینکی به سایت شما زده شده باشد و آن سایت هیچ ارتباطی به سایت شما نداشته باشد و فعالیت آن کاملا با فعالیت وب سایت شما متفاوت باشد،گوگل به جای در نظر گرفتن یک امتیاز مثبت برای آن،آن را یک نقطه ی بی اثر در نظر می گیرد و در اثر تکرار بیش از حد،امتیازی منفی برای وب سایتتان حساب می شود.

این مچ گیری از زمانی شروع شد که گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را طراحی کرد که طی آن تغییر هنگفتی در طرز رتبه بندی هر وب سایت برای نتایج جستجو و نحوه ی جستجو ایجاد شد.

بک لینک ها بخش کاربردی ای استراتژی های سئو هر وب سایت هستند.آن ها پیوند های اصلی سایتاند که شناخت و تشخیص تفاوتشان با پیوند(لینک) های داخلی بسیار مهم است.

لینک سازی داخلی یا internal link

پیوند های داخلی(internal link) لینک هایی هستند که از صفحه های موجود در وب سایت شما به صفحات دیگر در وبسایت خودتان لینک داده و اشاره می کنند.این کار باعث می شود کاربرانی که یکی از مقاله های شما را دیدند به مقاله های دیگرتان هدایت شوند و بتوانند از از آن ها هم استفاده کنند.

سایت های که لینک داخلی های ضعیفی دارند با مشکل نرخ پرش بالا (Bounce rate) و کم بودن میانگین زمانی که کاربران در سایت آن ها می گذرانند رو به رو می شوند.  

ساختاری که لینک های داخلی دارند بسیار مهم است،آن ها باید به صورتی چیده شوند که دسترسی کاربران شما به قسمت های مختلف سایتتان را آسان کند.

لینک های داخلی مدلی از بازاریابی ورودی هستند که باید کاربر را مجبور به اقدام کند.

لینک سازی داخلی یا internal link

تاثیر و چرایی لینک سازی در سئو

۲ هدف را در لینک سازی باید دنبال کنیم:

۱٫لینک سازی برای خزنده های گوگل (crawler robot spider)

وقتی صفحه ای را در وب سایتتان ایجاد می کنید بی صبرانه منتظرید تا در سریع ترین زمان ممکن مطلبتان در گوگل ایندکس شود.خزنده های گوگل به روش های مختلف وارد سایت ها می شوند تا در صفحات جستجو و خزش کنند 

امکان دارد شما از طریق گوگل سرچ کنسول صفحه جدید خودتان را به صورت دستی ایندکس کنید و یا صفحه مورد نظرتان را به سایت مپ اضافه کنید تا گوگل متوجه صفحه ی جدیدتان بشود،و به غیر از این راه دیگر این است که خزنده ها از طریق بک لینک و یا یک لینک خارجی متوجه و وارد صفحه جدیدتان بشوند،وقتی از طریق یک بک لینک وارد وب سایت مورد نظر بشوند شروع به خزیدن و جستجو در صفحه های سایت شما در یک بازه ی زمانی متناسب با سایت میکنند.

اگر در صفحه ای که در آن خزش می کنند لینکی وجود داشته باشد باعث می شود که خزنده ها وارد آن لینک بشوند و زمان ماندگاری آن ها در سایت افزایش یابد اما اگر لینکی نداشته باشید در انتهای خزش،خزنده ها از سایت شما خارج می شوند.

این توضیح خیلی ساده ای بود که متوجه شوید لینک سازی چه اثری در سئوی هر وب سایت دارد.

هر چند جالب است که بدانید این موضوع تنها فایده ی لینک سازی داخلی نیست و در عین حال که لینک سازی بسیار موضوع مهمی است  در کنار سادگی،پیچیدگی هایی را هم در بردارد.

مثلا شما باید برای هر لینک سازی بدانید که  هر صفحه چند لینک داخلی لازم دارد، چه انکرتکستی برای هر لینک مناسب است،لینک سازی از صفحه ی مبدا به چه صفحات مقصدی باید انجام شود و……

۲٫لینک سازی برای تجربه ی کاربری خوب

ارزش و اهمیت قائل شدن برای کاربری که در جستجوی مطلب به خصوصی وارد سایت ما شده است از پر اهمیت ترین کارهایی است که ما باید در نظر داشته باشیم.این روزها هوش مصنوعی گوگل در جهت درک رضایت بیشتر کاربر از وب سایت ها بسیار هوشمند شده است. 

مثلا اگر کاربری وارد سایت ما شود و نتواند چیزی که به دنبال آن بوده است را پیدا کند نتیجه ی آن این است که کاربر ناراضی از سایت ما خارج می شود.

گوگل به طرز هوشمندانه ای می تواند این مشکل و رفتار و احساس کاربر را تشخیص دهد و اعتمادش نسبت به وب سایت شما از بین می رود و در واقع این موضوع یک امتیاز منفی برای سایت است و اگر به صورت زیاد تکرار شود کم کم گوگل این سایت را بی اعتبار شناسایی می کند و امتیاز و جایگاه آن را می گیرد،هرچند که اگر این موضوع برعکس باشد و سایت و مطلب شما بتواند برای کاربرتان مفید واقع شود گوگل این را هم تشخیص می دهد و امتیاز و جایگاه بهتری را به سایت شما می دهد.

در نهایت همه ی این کارها،اعمالی هستند که برای بهبود رتبه وب سایت در گوگل انجام می شوند و هدف ما چیزی جز رضایت کاربر نیست ، پس اگر بتوانید نیاز کاربر را به خوبی حس و درک کنیم مطمئنا می توانید بهترین و صحیح ترین لینک سازی را در سایتتان داشته باشید.

ساده بگویم اگر کاربری دارد متنی را در وب سایت شما می خواند و حس کند نیاز دارد به درک بیشتری از یک موضوعی که توضیح مشخصی از آن وجود ندارد برسد شما باید از قبل این نیاز کاربر را درک کرده باشید و در صفحه ی دیگری راجب آن مطلب به صورت کامل توضیح داده باشید و در صفحه ی اولیه لینک سازی کنید تا کاربر به راحتی بتواند به اطلاعاتی که می خواهد دسترسی پیدا کند و حس خوب و دید مثبتی نسبت به وب سایتتان در خاطرش داشته باشد. در غیر این صورت اگر به این موضوع توجه کافی نداشته باشید ممکن است کاربری وارد وب سایت ما شود و حس کند که ورود آن بیهوده و آن سایت به درد نخور است پس به همین راحتی از صفحه خارج می شود و حس یک تجربه ی کاربری بد و تجربه ی پوچ در ذهنش نقش می بندد.

انواع لینک و کاربردشان

لینک فالو یا دوفالو ( Follow-Dofollow)

لینک فالو یا دوفالو ( Follow-Dofollow)

در واقع هدف این نوع لینک از اسمش پیداست. کلمه ی follow در انگلیسی به معنای دنبال کردن است و در اینجا هدف این لینک های فالو یا دوفالو این است که هنگامی که خزنده های گوگل به این لینک ها رسیدن،آن ها را دنبال کنند و وارد لینک بشوند.

اگر محتوای صفحه ای که به آن لینک می دهید برای شما مهم باشد باید به آن لینک فالو بدهید.

هدف از این کار این است که به خزنده های گوگل بگویید ایندکس شدن محتوای آن صفحه ی مورد نظر برای شما اهمیت دارد.

تاثیر لینک فالو در سئو 

یکی از تاثیرگذارترین لینک سازی ها برای سئو کردن یک وب سایت در گوگل همین لینک های فالو هستند. چون که اعتبار مقصد را به مبدا انتقال می دهند.

پس اگر هدفتان از یک بک لینک ارتقای رتبه و جایگاه در نتایج و افزایش اعتبار یک سایت یا یک صفحه  است حتما فالو لینک را برای لینک سازی هایتان در نظر داشته باشید.

لینک نوفالو (nofollow)

لینک نوفالو با توجه به اسمش مشخص است که به گونه ایست که ربات های گوگل آن را دنبال نمی کنند البته این یک اصل قطعی نیست، اما فرایندی که به طور قطع صورت می گیرد این است که وقتی خزنده ی گوگل یه یک لینک نوفالو می رسد وارد آن لینک نمی شود چون می داند که ایین لینک برای مدیر سایت اهمیتی نداشته و ایندکس شدن آن بی اهمیت بوده است.

مثلا لینک هایی که کاربران یا ربات ها در قسمت نظرات هر سایت با هدف بک لینک زدن، کامنت می کنند نوعی از لینک های نوفالو هستند که در گذشته این چنین نبوده اما با گذشت زمان گوگل در سال ۲۰۰۵ این را یک مشکل شناسایی کرده و برای رفع آن،این نوع از لینک ها را نوفالو خوانده است.

یکی دیگر از کاربرد لینک های نوفالو:

برای مثال شما صرفا می خواهید از سایت خودتان به صفحه ای در سایت دیگری لینک دهید صرفا با هدف اینکه کاربر آن مقاله را بخواند اما نمی خواهید سودی به آن سایت برسد، در اینجور مواقع می توانید از لینک نوفالو استفاده کنید.

ساختار کد لینک نوفالو

<a href=”https://paydarsamane.com”rel=”nofollow”>شرکت اصفهان سئوکار</a>

تاثیر لینک های نوفالو:

درست است که هدف از زدن یک لینک نوفالو این است که اصلا تاثیری نداشته باشد و نشاندهنده این باشد که آن لینک برای مدیر سایت اهمیتی ندارد اما تجربه نشان داده است با این حال لینک های نوفالو تاثیر جزئی ای دارد.

لینک UGC (یو جی سی)

این لینک ها در واقع لینک هایی هستند که از سمت کاربران ساخته شده و مدیر سایت در ساخته شدن آنها نقشی نداشته است.

قبل از اینکه این نوع از لینک سازی به الگوریتم گوگل اضافه شود،اصولا طراح سایت لینک هایی را که کاربران در قسمت نظرات مقاله ها،مطالب موجود در هر سایت یا فروم ها ایجاد می کردند را تبدیل به لینک نوفالو میکرد.

لینک UGC (یو جی سی)

اما پس از اضافه شدن لینک های UCG برای نظرات،تالارهای گفتگو، انجمن یا فروم ها بهتر است از این لینک ها استفاده کنید.

لینک اسپانسری(sponsored)

اسپانسر لینک ها الگوریتمی است که گوگل برای سایت های خبری و تبلیغاتی راه اندازی و معرفی کرده است.

رپورتاژ آگهی و خرید بک لینک از کاربرد های لینک سازی اسپانسری است. 

البته با توجه به اینکه خرید بک لینک و رپورتاژ به این روش هزینه بردار است معمولا مدیران سایت به دریافت بک لینک به این صورت ندارند و ترجیحشان این است که برای سایتشان لینک فالو تهیه کنند،

به همین دلیل سایت های فروش تبلیغات یا بک لینک و رپورتاژ ترجیح می دهند برای جلوگیری از کاهش مشتری و کاربرانشان از اسپانسر استفاده نکنند.

مفهومی به نام لینک جویس (Link Juice)

لینک جویس مقدار اعتباری است که از صفحه ای در سایت مبدا به صفحه ای در سایت مقصد انتقال پیدا کرده است 

مثلا اگر در سایتی که فعالیت آن خبری است رپورتاژ یا بک لینکی را انتشار داده اید،می توانید در متنتان ۱ یا چند لینک مربوط به سایت اصلیتان بدهید.اگر تنها ۱ لینک داده باشید کل اعتبار آن به صفحه ی هدفتان منتقل می شود.اما اگر در مقاله ای که نوشتید به چندین صفحه بک لینک بدهید اعتبار آن رپورتاژ بین صفحه های مقصدی که به آن ها لینک داده اید تقسیم می شود.نتیجه این است که با افزایش تعداد لینک ها ،اعتبار و قدرتشان بین صفحات تقسیم می شود.

نکته ی مهمی که راجب لینک جویس وجود دارد این است که این نوع از لینک سازی تنها این نیست که از یک صفحه به صفحه ی مقصد چندین لینک وجود داشته باشد بلکه توجه به میزان لینک هایی که سایت با انکرتکست های به خصوص به سایت های دیگر داده است بسیار مهم است زیرا که خطر کم شدن اعتبار سایتتان را در بردارد. 

3.7/5 - (4 امتیاز)

اشتراک گذاری:

میزان پیشرفت :

خدمات ما

درخواست مشاوره خدمات سئو